[Ondernemer van de week] Wendy van Mourik - bedenker en eigenaar van De Paarse Keizerin

  • Food-en-retail
  • 24 apr 2015 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InterviewWebWinkelen

In het 54ste deel uit onze serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Wendy van Mourik. Deze marketeer uit het bedrijfsleven werd bedenker en is tegenwoordig ook eigenaar van 'De Paarse Keizerin': een leuke, stijlvolle erotische website die prikkelt en inspireert, met heldere informatie en adviezen en mooie producten. ‘Een leven lang liefhebben, dat is waar het om gaat bij DPK.'

1. Stel je zelf graag voor. Je was jarenlang werkzaam als marketeer en consultant in de financiële dienstverlening. In 2011 gooide je het roer om en startte De Paarse Keizerin. Why?
Mijn naam is Wendy van Mourik, bedenker en eigenaar van De Paarse Keizerin. Altijd in de marketing gewerkt, onder andere als marketing manager bij KPMG en Interpolis. In die hoedanigheid veel bezig met nieuwe ideeën. Kortom, leuk werk maar eigenlijk wilde ik ook altijd al zelf een nieuw idee lanceren, als zelfstandig ondernemer. Toen ik in 2011 verhuisde van Breda naar Loenen, nam ik ontslag en greep de gelegenheid aan om voor mezelf te beginnen. Het idee van De Paarse Keizerin liet toen nog wel even op zich wachten.
Dat kwam pas nadat ik op vakantie in een oude Libelle over een onderzoek naar het seksleven van mensen met langere relaties las. Uit dit onderzoek van professor Harry van de Wiel kwam naar voren dat een goed seksleven bepalend was voor het slagen van je relatie. En dat de gemiddelde Nederlandse vrouw haar seksleven maar een mager zesje gaf. Dat is niet veel, gelukkig bleken de resultaten enorm uiteen te lopen. Er werden onvoldoendes gegeven maar ook veel negens en tienen. Het verschil? Degene met de hoge cijfers staken er meer tijd en energie in. Zij maakten van het vrijen een feestje, deden moeite om het samen spannend en gevarieerd te houden. Zij praatten samen en bleven nieuwe dingen uit proberen.
Dat artikel bleef in mijn hoofd zitten. Thuis ben ik meteen op internet gaan zoeken wat er op het gebied van seksualiteit te vinden was. Vaak was dat medisch en moeilijk te lezen, of ranzig pornografisch. Dat moest beter kunnen dacht ik. Seks en erotiek horen bij liefde, intimiteit en van elkaar genieten. Dat zag ik nergens terug. Toen begon het idee zich te vormen: een leuke, stijlvolle website die prikkelt en inspireert, met heldere informatie en adviezen en een mooie producten.


2. OK, de DPK - case, wij begrepen dat deze gaat over seks, relaties en erotiek. Kun je het concept verder uitleggen?
‘Een leven lang liefhebben’, dat is waar het om gaat bij DPK. Het is een plek op internet waar erotiek en seks samengaan met liefdevolle aandacht, intimiteit en samen genieten. Je kunt er terecht als je je liefdesleven gepassioneerder, opwindender of gewoon wat leuker wilt maken. Je vindt er informatie en inspiratie, tests en adviezen, maar ook een webshop met uiteenlopende producten ‘voor een leven lang liefhebben’.
Op de site verwoorden we het zo:
"…om te blijven genieten van romantiek, intimiteit en seks zijn aandacht en vernieuwing van essentieel belang. Voor een blijvend fijn seksleven moet je samen blijven lachen, fantaseren en durven. De Paarse Keizerin is een plek die daartoe kan inspireren. Je vindt er deskundige informatie en adviezen, inspirerende verhalen, de beste erotische literatuur en een stijlvolle winkel."
We werken vanuit de overtuiging dat erotiek en seks van alle leeftijden is, dus ook belangrijk blijft als je ouder wordt. Respect staat bij ons hoog in het vaandel. We willen niet belerend zijn, maar naast onze klanten staan. Met een positieve houding, waar het kan relativerend, en soms met een knipoog.



3. Hoe is de site ontwikkeld? Gelden daarbij nog bepaalde principes? Wie is de doelgroep?
De grote lijnen van het concept had ik al snel duidelijk: goede informatie en adviezen, leuke inspirerende artikelen, erotische literatuur en een stijlvolle winkel met tal van mooie, kwalitatief goede producten tegen scherpe prijzen.
Vervolgens ben ik gaan praten met deskundigen -onder andere seksuologen, huisartsen en vrouwen en mannen- die ik als de doelgroep zag, de potentiële klant. Met al die vergaarde kennis en tips heeft het concept z’n uiteindelijke vorm gekregen en ben ik de website www.depaarsekeizerin gaan bouwen.
De doelgroep? Die is best breed, maar over het algemeen zijn het vrouwen en mannen van boven de 30. Mensen die waarde hechten aan hun relatie en aan hun liefdesleven. Ze willen van het leven genieten en er het beste uithalen. Ze zijn ondernemend en actief, staan open in het leven. Ze zijn gesteld op comfort en kwaliteit en zijn gevoelig voor stijl en sfeer.



4. Hebben jullie voor de lancering en promotie van DPK samengewerkt met bureau(s)? Welke? Ging goed?
Voor de lancering en promotie heb ik hulp gekregen van vrienden en mensen uit mijn zakelijke netwerk, die in de PR en marketing werken. Zij hebben me enorm geholpen bij de eerste fase van mijn ondernemerschap. De ontwikkelde campagnefocus lag en ligt daarbij vooral op online. Ik ben inmiddels zelf ook behoorlijk goed thuis in online marketing, ben er elke dag actief mee bezig. Maar het wordt wel tijd voor een volgende stap: een samenwerking met een professioneel en betaalbaar bureau dat DPK meer zichtbaar maakt buiten internet. Dus ken je een leuk PR-bureau die dit een mooie uitdaging lijkt? Mail me gerust.

5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn met de zaak. Wil je die delen?!
De Paarse Keizerin bestaat nu meer dan drie jaar. Het aantal bezoekers groeit nog steeds elke maand. Maar ook het aantal bezoekers dat terugkeert groeit, en dat is eigenlijk nog mooier. En ook niet onbelangrijk: de omzet groeit nog elke maand.
Maar het meest trots ben ik toch wel op de reacties van relatietherapeuten, seksuologen en bezoekers van de website. Als zij laten weten dat ze heel blij zijn dat ze deze website hebben gevonden, omdat ze erdoor worden geïnformeerd en geïnspireerd. Omdat ze het een feest vinden om de webshop te bezoeken, omdat ze het anderen aanraden. Kortom, omdat het ze iets brengt. Daar word ik heel gelukkig van.






6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder? Uitbreidingsplannen, live ontmoetingen met de community? Allianties?
We hebben altijd nieuwe plannen en ideeën voor DPK. En we zijn eigenlijk altijd bezig met het verbeteren en uitbreiden van de website. Volgende maand gaan we een mobiele versie van de website maken. Maar grotere plannen zijn er natuurlijk ook. Ik zou graag een eigen productlijn willen ontwikkelen en uitbreiden naar het buitenland. En allianties vroeg je? Daar ga ik zeker ook eens over nadenken.

Meer info: www.depaarsekeizerin.nl



Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder.

tekst: Peter van Woensel Kooy
 


Wendy van Mourik - bedenker en eigenaar van De Paarse Keizerin


Huisstijl DPK
 




Eerdere hoogvliegers uit deze serie:


53. [Ondernemer van de Week] - Huub van de Lang - DGA en nutritionist Bandit diervoeding

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger


47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail





















42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese









36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash


33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink


32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace





31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao


26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien


23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!













19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'







 

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken